Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

54 __ 55 θα πορευτεί χωρίς διευθυντή: όλη τη διοικητική ευθύνη ανέλαβε το ίδιο το Συμβούλιο, επικεφαλής του οποίου ήταν ο εικαστικός καλλιτέχνης και επιμελητής Γιάννης Τουμαζής. Στο διάστημα αυτό, νέο θεσμικό πλαίσιο διαμορφώνεται: παύει να υπάρχει μό- νιμος θίασος για ολόκληρη σεζόν και οι ηθοποιοί εργάζονται πλέον με συμβόλαια ανά παραγωγή. Επίσης, αναδιαρθρώνεται το μοντέλο διεύθυνσης, με τη δημιουργία θέσεων γενικού και καλλιτεχνικού διευθυντή.65 Το 2017 ο Ελλαδίτης θεατρολόγος Σάββας Κυριακίδης αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση, την οποία διατηρεί έως σήμερα, σε δεύτερη θητεία. Η θέση γενι- κού διευθυντή δεν έχει πληρωθεί έκτοτε. Από τις παραστάσεις της παρελθούσας δεκαετίας ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν δύο παραγωγές έργων του Μάρτιν ΜακΝτόνα το 2011: Η βασίλισσα της ομορφιάς σε σκηνοθεσία της Μαγδαλένας Ζήρα και Ο σακάτης του νησιού. Το τελευταίο σκηνοθέτησε ο Lukasz Wiśniewski, με εντυπωσιακό σκηνικό του Szymon Gaszczyński, στο πλαίσιο συνεργασίας του ΘΟΚ με το θέατρο Nowy της Πολωνίας. Βραβείο Θεάτρου έλαβε η Έλενα Παπαδοπούλου για τον ρόλο της Αϊλίν. Εντυπωσιακή δε ήταν η ερμηνεία του νεότατου τότε Νεκτάριου Θεοδώρου στον ρόλο του Μπίλλυ του Σακάτη. Ο Θεοδώρου μαζί με τη Λέα Μαλένη ερμηνεύουν τους επώνυμους ρόλους στο έργο του Ισραηλινού Hanan Snir Ηλέκτρα και Ορέστης: Η δίκη, σκηνοθετημένο από τον συγγραφέα, στη θερινή παραγωγή του ΘΟΚ για το 2012. Η μου- σική του Δημήτρη Ζαβρού και η χορογραφία του Φώτη Νικολάου τιμήθηκαν με Βραβείο Θεάτρου. Τολμηρή και εκσυγχρονιστική ήταν η ανάγνωση του Ένας εχθρός του λαού του Ερρίκου Ίψεν από τον Σέρβο σκηνοθέτη Nikita Milivojević, που ανέβηκε στην Κεντρική Σκηνή το 2014, ενώ στην ίδια σκηνή αργότερα τον ίδιο χρόνο ο Τάκης Τζαμαργιάς σκηνοθετεί το Τρίτο στεφάνι (36) του Κώστα Ταχτσή, μια θαυμάσια συνολικά παράσταση που σημειώνει μεγάλη επιτυχία. Ο Τζα- μαργιάς τιμάται με το Βραβείο Θεάτρου για τη σκηνοθετική του πρόταση και ο Σάββας Κυριακίδης για τη διασκευή του κειμένου για τη σκηνή. Στο πλαίσιο της υποστήριξης του κυπριακού έργου μέσα από το πρόγραμμα Play, τέσσερα έργα ανέβηκαν το διάστημα 2014–2016 από τις σκηνές του ΘΟΚ (πέρα από τα σκηνοθετημένα αναλόγια και τις αναγνώσεις των έργων που διακρίθηκαν): Απόψε θα πετάξω την τέφρα σου του Κώστα Μαννούρη (Βραβείο Θεάτρου), Ποιο σώμα; των Κορίνας Κονταξάκη και Ελένης Κοσμά, Ο σκύλος που καπνίζει του Χαράλαμπου Γιάννου και Σουρινάμ του Στέφα- νου Σταυρίδη. Σημαντικό γεγονός αποτέλεσε η πρώτη, ύστερα από την τουρ- κική εισβολή του 1974, εμφάνιση του ΘΟΚ στο κατάμεστο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας με τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Νεοκλή Νεοκλέους, τον Σεπτέμβριο του 2015. Η παράσταση τελούσε υπό την αιγίδα της Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για τον Πολιτισμό, και το γεγονός της μετάβασης του θιάσου στο κατεχόμενο θέατρο προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Εντού- τοις τον επόμενο Σεπτέμβριο η συμπαραγωγή ΘΟΚ, Εθνικού Θε- άτρου και Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος της Αντιγόνης του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, παραστάθηκε στον ίδιο χώρο. 65. ΣτΕ: Τις κομβικές αυτές εξελίξεις στην ιστορία του ΘΟΚ αναπτύσσει το κεφάλαιο 2.13. 33 34 35 36

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==